Anmälan av personuppgiftsincident eller NIS-Incident (IT-incident)
Den här tjänsten kräver inloggningAnmälan av incident
I den här e-tjänsten anmäler du en personuppgiftsincident eller en IT-incident (NIS-incident) som skett inom någon av Bollnäs kommun verksamheter. Efter inkommen anmälan påbörjas en utredning ifall incidenten ska skickas in till Integritetsmyndigheten och/eller MSB. Steg ett till tre fylls i av dig som anmäler eller din chef.
Efter inskickat ärende ska nästa steg fyllas i tillsammans med den handläggare som tar emot ärendet.
Vid frågor kontakta din närmaste chef, kommunstyrelsens funktion för dataskyddsfrågor (helena.wikstrom@bollnas.se) eller kommunens dataskyddsombud.
Om personuppgiftsincidenter
En personuppgiftsincident är en säkerhetsincident som leder till oavsiktlig eller olaglig förstöring, förlust eller ändring av personuppgifter. Den kan också leda till ett obehörigt röjande av eller obehörig åtkomst till personuppgifter. Det spelar ingen roll om det har skett oavsiktligt eller med avsikt. I båda fallen är det personuppgiftsincidenter (imy.se).
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Telefonnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- Ärendet lagras i e-tjänsten i 18 månader. De incidenter som går vidare till rapportering till tillsynsmyndighet lagras för evigt i verksamhetssystem och slutligen arkivsystem.
Övrigt om lagringstid
Lagringstid avser tid efter att synpunkten hanterats i e-tjänsten.
Övriga upplysningar
Här kan du läsa mer om hur Bollnäs kommun hanterar personuppgifter
Vid frågor kontakta din närmaste chef, kommunstyrelsens funktion för dataskyddsfrågor (helena.wikstrom@bollnas.se) eller IT-strateg (katarina.ahlstrom@bollnas.se).
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du lämnar klagomål.
Integritetsskyddsmyndigheten webbplats om att lämna klagomål
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
bollnas@bollnas.se
Helena Wikström
helena.wikstrom@bollnas.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- 1. Grunduppgifter
- 2. Utredning
- 3. Vad och vilka berörs
- 4. Bedömning av handläggare
- Förhandsgranska
- Skicka in
