Om e-tjänsteportalen

I självserviceportalen finns e-tjänster och blanketter som är kopplade till Bollnäs kommuns olika verksamheter. För varje e-tjänst eller blankett finns information om just den e-tjänsten eller blanketten och ofta hänvisar vi också vidare till mer information och till någon som kan svara på frågor.

E-tjänsterna och blanketterna är grupperade i olika kategorier och målgrupper. Använd gärna sökfunktionen eller möjligheten att välja en viss kategori när du söker en e-tjänst eller blankett.
 

E-legitimation

En e-legitimation fungerar som en id-handling, exempelvis id-kort eller körkort. Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet. För att använda de flesta av Bollnäs kommuns e-tjänster behöver du någon form av e-legitimation. Våra e-tjänster tillåter inloggning och signering med hjälp av BankID (även mobilt BankID), Freja eID+, Telia e-legitimation och Foreign eID.

Mer om BankID

Här kan du testa ditt BankID

Mer om Telia e-legitimation

Freja eID+

Om du har ett samordningsnummer eller ett ofullständigt personnummer kan du inte använda de e-tjänster som kräver e-legitimation. Om du inte kan eller bör använda e-tjänster (exempelvis på grund av skyddad identitet) kan du vända dig direkt till den verksamhet du har kontakt med eller till kundcenter telefon 0278-250 01.

Mer information om hur e-legitimation fungerar finns på e-legitimationsnämndens webbplats:

www.elegitimation.se


Har du frågor, funderingar eller problem med ditt BankID bör du kontakta din bank
 

Dina personuppgifter

När du använder våra e-tjänster godkänner du samtidigt att Bollnäs kommun hanterar dina personuppgifter i den utsträckning som är nödvändig för att handlägga ditt ärende. Det kan även innebära att vi har med uppgifterna i en remiss eller skickar dem till andra som direkt berörs. Under Mina sidor kan du se dina tidigare och pågående ärenden. Bollnäs kommun tillhandahåller denna tjänst som en service till dig och det är bara du som kan se dina ärenden. Mina sidor visas bara om du har loggat in.

 

En sparad ansökan är inte en inkommen handling

Genom att klicka på ”Spara” i en e-tjänst sparar du din ansökan, men du skickar inte in den. När du nästa gång loggar in med e-legitimation får du fram din sparade ansökan och kan fortsätta fylla i formuläret.

Det är först när du slutfört e-tjänstens samtliga steg som din ansökan är inkommen till Bollnäs kommun och vi kan börja behandla den. Det betyder att du måste klicka på ”Skicka” och för de tjänster där du måste signera även signerar med ditt bank-id. Du får en bekräftelse på att din ansökan kommit in och är registrerad.